Root Canal Shaping Using Rotary Nickel-Titanium Files in Preclinical Teaching
Language
en
Article de revue
This item was published in
Odonto - Stomatologie Tropical = Tropical Dental Journal. 2018-05-01
Secretariat of Dental Health in Africa
Abstract
Aims: This study set out to evaluate the prevalence of iatrogenic events during preclinical teaching of endodontics, comparing manual stainless steel versus nickel-titanium (Ni-Ti) rotary techniques for shaping natural ...Read more >
Aims: This study set out to evaluate the prevalence of iatrogenic events during preclinical teaching of endodontics, comparing manual stainless steel versus nickel-titanium (Ni-Ti) rotary techniques for shaping natural root canals. Method: Two groups of 13 inexperienced dental students were randomly made up and asked to shape 104 canals in natural teeth. Group R used Ni-Ti rotary files for shaping while Group M used a sequence of five manual stainless steel files. Occurrence of file breakage, loss of work length, and iatrogenic instrumentation on apical foramina were evaluated. Results: Overall occurrence of adverse events during shaping did not differ between the groups, being 58% in Group R and 51% in Group M. Inter-group distribution of type of event differed significantly, however. File breakage (7.7%) and loss of working length of >2 mm (6.7%) occurred only in Group R. Iatrogenic shaping on apical foramina showed the same frequency in each group. Conclusion: Manual instrumentation is safer than rotary instrumentation in the hands of inexperienced students. Acquiring skill in the use of Ni-Ti rotary instrumentation requires specific preclinical training to avert file breakage. These findings argue for the rethinking of theoretical and practical coursework in endodontics teaching, especially in dentistry schools where students are required to treat patients during their training.Read less <
English Abstract
Résumé Objectif : Cette étude évalue la prévalence des évènements indésirables associés à la préparation canalaire en endodontie, au cours de l'enseignement propédeutique. Méthode : Deux groupes de treize étudiants ...Read more >
Résumé Objectif : Cette étude évalue la prévalence des évènements indésirables associés à la préparation canalaire en endodontie, au cours de l'enseignement propédeutique. Méthode : Deux groupes de treize étudiants inexpérimentés, constitués par randomisation, ont réalisé la préparation de 104 canaux naturels en utilisant des instruments rotatifs en Nickel-Titane (groupe R), ou une séquence de 5 instruments manuels en acier (groupe M). Ont été considérés comme évènements négatifs la rupture instrumentale, la perte de longueur de travail et l 'instru-mentation iatrogène de l'apex. Résultats : Globalement, les évènements indésirables survenus au cours de la préparation endodontique représentaient 58 % pour le group R et 51% pour le groupe M, et la distribution des certains évènements diffère significativement entre les deux groupes. La rupture instrumentale (7.7 %) et la perte de longueur de travail > 2mm (6.7 %) étaient exclusivement associées au groupe R, alors que l'instrumentation iatrogène de l'apex survenait aussi fréquemment dans les deux groupes. Conclusion : Pour des étudiants inexpérimentés, l'instrumentation manuelle est plus sûre que l'instrumentation rotative. L 'acquisition des compétences pour l'utilisation des instruments de rotation continue en Ni-Ti nécessite donc un entrainement préclinique spécifique notamment pour prévenir la rupture instrumentale. Il est donc nécessaire de réorganiser l 'enseignement préclinique de l'endo-dontie, plus particulièrement dans les facultés où les étudiants sont appelés à utiliser les instruments endodontiques rotatifs en Ni-Ti pour traiter des patients pendant leur formation.Read less <
Keywords
Préparation
canalaire
Nickel-titane
Rotation continue
Endodontie
Pédagogie
English Keywords
Rotary system
Nickel-titanium
shaping
Root canal
Shaping defects
Endodontics
Dental education
Origin
Hal importedCollections