Essais d’archivage. Chroniques de la Grande famine chinoise
Language
fr
Article de revue
This item was published in
Écrire l'histoire - Histoire, Littérature, Esthétique. 2014, vol. 13-14, p. 149-156
CNRS Editions
Abstract
Dans un contexte de manque d’archives, les récits individuels de la Grande Famine chinoise (1959-1961) commencent à être répétés, re‑présentés sous diverses modalités par les écrivains, réalisateurs et historiens, sans ...Read more >
Dans un contexte de manque d’archives, les récits individuels de la Grande Famine chinoise (1959-1961) commencent à être répétés, re‑présentés sous diverses modalités par les écrivains, réalisateurs et historiens, sans qu’il s’agisse de les intensifier ou de les authentifier. C’est au contraire comme chroniques qu’ils sont répétés. Le témoignage en chinois de He Fengming, Expérience. Mon année 1957 (Lanzhou, 2001), le récit narrativisé par l’écrivain professionnel Yang Xianhui dans Chroniques de Jiabiangou (Tianjin, 2002) et le film de Wang Bing Fengming, chronique d’une femme chinoise (2007, 180 min), qui semble se contenter de filmer le témoin répétant son témoignage, mettent en perspective la fabrique de l’archive.Read less <
English Abstract
In a context where archives are lacking, the individual narratives of the Great Chinese Famine (1959-1961) have begun to be repeated and ‘re‑presented’ in various ways by writers, directors and historians, without it being ...Read more >
In a context where archives are lacking, the individual narratives of the Great Chinese Famine (1959-1961) have begun to be repeated and ‘re‑presented’ in various ways by writers, directors and historians, without it being a question of intensifying or authenticating them. On the contrary, they are repeated as chronicles. The testimony of He Fengming, Experience: My Year, 1957 (Lanzhou, 2001), the narrativised story of the professional writer Yang Xianhui in Jiabiangou Chronicles (Tianjin, 2002) and the film by Wang Bing, Fengming: A Chinese Memoir (2007, 180 min), which seems to content itself by filming the witness repeating her testimony, put the question of the fabrication of archives into perspective.Read less <
Origin
Hal imported