L'hybridation esthetique et culturelle dans le cinema mexicain contemporain :
Approches intermediale et interculturelle
Language
fr
Thèses de doctorat
Doctoral school
ECOLE DOCTORALE 480 : MONTAIGNE HUMANITEAbstract
Contemporary Mexican cinema is located in-between, as much in geographical terms as in aesthetic and cultural ones. Many tensions reside within it, such as the ways in which it negotiates with contemporary Hollywood film ...Read more >
Contemporary Mexican cinema is located in-between, as much in geographical terms as in aesthetic and cultural ones. Many tensions reside within it, such as the ways in which it negotiates with contemporary Hollywood film and also with other cinemas and artistic forms. This research aims to explore the tension that animates every cross-cultural image and is expressed so distinctively within Mexican history and visual culture.This thesis seeks to investigate the extent to which contemporary Mexican cinema can be considered a site of appropriation of different media cultures in intercultural relations: in other words, as the product of connections between local elements and those transnational ones that emanate from other cinema cultures.The main corpus of study comprises the films of Alejandro GONZALES-INARRITU and Carlos REYGADAS, which were released during 2000-2008. These films were analyzed using an intermedial approach, in order to emphasize their links with other media (such as television, comic strip, literature, painting) or other genres (advertisement, documentary, video-clip). The processes of communication that inform the films’ production and reception are considered, and the recurrent tensions between notions of the local and the global that characterize contemporary Mexican cinema are also highlighted. Moreover, this essential characteristic of contemporary Mexican cinema emphasizes its importance for understanding the factors at stake within intercultural communication.Adopting a communicational approach towards cinema, this thesis analyses images as complex objects and uses a dialogical reasoning that crosses different disciplinary boundaries. It aims to utilize productively a semiotic (more precisely semio-pragmatic) approach and a historical, anthropological and cultural approach towards images.Read less <
English Abstract
Le cinéma mexicain contemporain se situe dans un entre-deux, tant d’un point de vue géographique, qu’esthétique et culturel. En son sein se jouent des tensions, des formes de négociation avec le cinéma hollywoodien ...Read more >
Le cinéma mexicain contemporain se situe dans un entre-deux, tant d’un point de vue géographique, qu’esthétique et culturel. En son sein se jouent des tensions, des formes de négociation avec le cinéma hollywoodien d’aujourd’hui mais aussi avec d’autres cinématographies et d’autres formes artistiques. L’objectif de cette recherche est d’appréhender la tension qui anime toute image métisse, et qui s’exprime de manière particulière dans l’histoire et la culture de l’image mexicaines.Nous avons donc cherché à savoir si l’on peut considérer le cinéma mexicain contemporain comme le lieu d’une appropriation de différentes cultures médiatiques dans un rapport interculturel, c’est-à-dire comme le produit d’une articulation entre des éléments locaux et des éléments empruntés à d’autres cultures cinématographiques transnationales.Notre corpus se compose de films réalisés entre 2000 et 2008 par Alejandro GONZALES INARRITU et Carlos REYGADAS notamment. Ils sont étudiés dans leur dimension intermédiale, c'est-à-dire dans les liens qu’ils entretiennent avec d’autres médias (comme la télévision, la bande-dessinée, la littérature, la peinture) ou d’autres genres (la publicité, le documentaire, le clip). Les processus communicationnels qui interviennent dans la production et la réception des films sont aussi analysés, sous l’angle spécifique des médiations. Nos analyses ont mis en évidence les tensions entre le local et le global qui traversent le cinéma mexicain contemporain. C’est d’ailleurs en cela qu’il constitue selon nous un objet de recherche pertinent pour comprendre les enjeux de la communication interculturelle.Notre approche communicationnelle du cinéma nous permet d’étudier l’image comme un objet complexe, à partir d’un raisonnement dialogique entre différents savoirs disciplinaires. L’enjeu de cette recherche est donc d’articuler de manière dynamique l’approche sémiotique (et plus précisément sémio- pragmatique) avec une approche historique, anthropologique et culturelle de l’image.Read less <
Keywords
Sémiotique
anthropologie de la communication
globalisation
diaspora
intermédialité
communication interculturelle
genres cinématographiques
images métisses
hybridation culturelle
médiations
English Keywords
Semiotic analysis
Visual anthropology
Cinematographic genres
cultural hybridization
globalization
intermédiality
intercultural communication
Origin
Hal imported