Exploitation of mortality salience in communication on climate change
ROBERT-DEMONTROND, Philippe
Centre de recherche en économie et management [CREM]
Institut de Gestion de Rennes - Institut d'Administration des Entreprises - Rennes [IGR-IAE Rennes]
Centre de recherche en économie et management [CREM]
Institut de Gestion de Rennes - Institut d'Administration des Entreprises - Rennes [IGR-IAE Rennes]
BOUILLE, Julien
Centre de recherche en économie et management [CREM]
Université de Rennes 2 - UFR Sciences sociales [UR2 UFRSS]
Laboratoire interdisciplinaire de recherche en innovations sociétales [LIRIS]
Centre de recherche en économie et management [CREM]
Université de Rennes 2 - UFR Sciences sociales [UR2 UFRSS]
Laboratoire interdisciplinaire de recherche en innovations sociétales [LIRIS]
ROBERT-DEMONTROND, Philippe
Centre de recherche en économie et management [CREM]
Institut de Gestion de Rennes - Institut d'Administration des Entreprises - Rennes [IGR-IAE Rennes]
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BOUILLE, Julien
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Laboratoire interdisciplinaire de recherche en innovations sociétales [LIRIS]
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Centre de recherche en économie et management [CREM]
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Langue
EN
Article de revue
Ce document a été publié dans
Le Français dans le monde. Recherches et applications. 2018
Résumé en anglais
This research focuses on the effectiveness of anxiety-inducing communication for mobilizing consumers
against climate change. Based on terror management theory (TMT), we show that this register can be
counterproductive ...Lire la suite >
This research focuses on the effectiveness of anxiety-inducing communication for mobilizing consumers
against climate change. Based on terror management theory (TMT), we show that this register can be
counterproductive in generating consumer choices that run counter to pro-environmental logics.
In particular, we report the results of an experiment (N = 132) testing the influence of the type of
communication (anxiogenic vs informative) on consumer choices (pro-materialistic vs pro-environmental).
The results reveal that people’s consumption choices depend on their cultural worldviews (i.e. materialistic
vs environmentalist) and the type of communication used. The effectiveness of communication strategies
on climate change is then discussed in terms of people’s cultural worldview.< Réduire
Mots clés en anglais
Climate change
Materialism
Mortality salience
Terror management theory
Unités de recherche