Show simple item record

hal.structure.identifierPassages
hal.structure.identifierTransitions Energétiques et Environnementales [TREE]
dc.contributor.authorCÉCI, Jean-François
dc.date.created2019-01-10
dc.date.issued2021-01
dc.identifier.issn1969-9042
dc.description.abstractL’objet de cette contribution est d’étudier la mobilité en éducation, au prisme des interactions numériques scolaires. Nous étudierons pour cela les usages et perceptions autour du numérique éducatif, des enseignants et apprenants, du collège à l’université. En première partie, nous proposerons une typologie des mobilités éducatives que nous conceptualiserons selon trois niveaux : micro-mobilité, méso-mobilité et macro-mobilité. Ces niveaux seront détaillés par une cartographie conceptuelle. En deuxième partie et grâce aux résultats d’une étude empirique menée sur cinq établissements d’une ville française, nous illustrerons certaines formes de mobilités éducatives et répondrons à diverses questions portant sur le numérique comme support d’apprentissage. Au final, notre écosystème éducatif s’est-il emparé du numérique, notamment pour développer la mobilité dans une société mondialisée ?
dc.description.abstractEnThe purpose of this contribution is to study mobility in education, through the prism of digital school interactions. To do this, we will study the uses and perceptions around digital education, of teachers and learners, from college to university. In the first part, we will propose a typology of educational mobility that we will conceptualize according to three levels: micro-mobility, meso-mobility and macro-mobility. These levels will be detailed by a mind-mapping. In the second part and thanks to the results of an empirical study carried out on five establishments in a French city, we will illustrate certain forms of educational mobility and answer various questions relating to digital technology as a learning medium. In the end, has our educational ecosystem taken hold of digital, in particular to develop mobility in a globalized society?
dc.language.isofr
dc.publisherPresses universitaires de Nancy
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/
dc.subjectmobilité éducative
dc.subjectmobilité cognitive
dc.subjectmobilité physique
dc.subjectTICE
dc.subjectécosystème éducatif
dc.subjectmondialisation
dc.subject.enEducational mobility
dc.subject.encognitive mobility
dc.subject.enphysical mobility
dc.subject.enICTE
dc.subject.eneducational ecosystem
dc.subject.englobalization
dc.titleLa mobilité en éducation du collège à l’université, au prisme des interactions numériques des enseignants et apprenants
dc.title.enMobility in education from college to university, through the prism of the digital interactions of teachers and learners
dc.typeArticle de revue
dc.subject.halSciences de l'Homme et Société/Sciences de l'information et de la communication
dc.subject.halSciences de l'Homme et Société/Education
dc.subject.halSciences de l'Homme et Société/Sociologie
bordeaux.journalQuestions de communication. Série actes
bordeaux.page172-192
bordeaux.issue42
bordeaux.peerReviewedoui
hal.identifierhal-03363268
hal.version1
hal.popularnon
hal.audienceInternationale
hal.origin.linkhttps://hal.archives-ouvertes.fr//hal-03363268v1
bordeaux.COinSctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.title=La%20mobilit%C3%A9%20en%20%C3%A9ducation%20du%20coll%C3%A8ge%20%C3%A0%20l%E2%80%99universit%C3%A9,%20au%20prisme%20des%20interactions%20num%C3%A9riques%20des%20enseignant&rft.atitle=La%20mobilit%C3%A9%20en%20%C3%A9ducation%20du%20coll%C3%A8ge%20%C3%A0%20l%E2%80%99universit%C3%A9,%20au%20prisme%20des%20interactions%20num%C3%A9riques%20des%20enseignan&rft.jtitle=Questions%20de%20communication.%20S%C3%A9rie%20actes&rft.date=2021-01&rft.issue=42&rft.spage=172-192&rft.epage=172-192&rft.eissn=1969-9042&rft.issn=1969-9042&rft.au=C%C3%89CI,%20Jean-Fran%C3%A7ois&rft.genre=article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record