Pensée végétale et simiesque, liens entre vivants
Langue
fr
Article de revue
Ce document a été publié dans
Arts et sciences. 2023, vol. 7, n° 2
ISTE OpenScience
Résumé
Le film d'animation de Jean-François Laguionie "Le voyage du prince" (2019), d'après "Le château des singes" (1999) du même réalisateur, inspiré du livre "Le baron perché", d'Italo Calvino (1957), est marqué par une prégnance ...Lire la suite >
Le film d'animation de Jean-François Laguionie "Le voyage du prince" (2019), d'après "Le château des singes" (1999) du même réalisateur, inspiré du livre "Le baron perché", d'Italo Calvino (1957), est marqué par une prégnance végétale forte. Le film nous invite dans un monde de fiction, dans lequel les singes sont l'espèce animale principale – évoquant les humains – représentée à travers des peuples aux modes de vie contrastés. Le monde végétal est présent dans toute sa diversité, et dans la richesse des transactions qui s'établissent entre les espèces. Pourrions-nous alors inventer et réinventer la "nature" ? Nous sommes invités, en suivant le baron et la façon dont le film s'en inspire, à contempler et questionner notre lien aux plantes. Comment les transactions établies avec elles et avec le reste du vivant font-elles le monde ? C'est ce que nous tenterons d'approcher.< Réduire
Résumé en anglais
The animated film "The Prince's voyage" (2019), based on a previous film "A Monkey's Tale" (1999), and inspired by Italo Calvino's book "The Baron in the Trees" (1957), is marked by a strong vegetal influence, diversity ...Lire la suite >
The animated film "The Prince's voyage" (2019), based on a previous film "A Monkey's Tale" (1999), and inspired by Italo Calvino's book "The Baron in the Trees" (1957), is marked by a strong vegetal influence, diversity and continuity. The film invites us into a fictional world, in which monkeys are the main animal species, with contrasting lifestyles. Throughout the film, we encounter all kinds of plants: the plant that supports and accompanies life, or on the contrary, hinders constructions that destroy it; the wild or domesticated plant; the decorative plant; the pharmakon plant, both remedy and poison; the threatening plant, physical or chemical. The plant world is thus present in the wealth of transactions (Dewey and Bentley 1949) that are established between species.Anthropology tells us that nature does not exist, that it is the world from which humans have withdrawn, the baron does not withdraw from nature but looks "at the world from the top of his tree: everything, seen from there, was different". The way in which humans perceive continuities and discontinuities in the world between humans and non-humans (Descola, 2011) is expressed differently in the film according to the different ape peoples. Could we then invent and reinvent "nature"? We are invited, by following the baron and the film, to contemplate and question our link to plants. How do the transactions established with the living world make the world?< Réduire
Mots clés
plantes
environnement
biodiversité
film d'animation
fiction
Mots clés en anglais
plants
environment
biodiversity
animated film
fiction
Origine
Importé de halUnités de recherche