Show simple item record

hal.structure.identifierUnité de recherche sur les Biopolymères, Interactions Assemblages [BIA]
dc.contributor.authorCAPRON PUOZZO, Isabelle
hal.structure.identifierCultures et Littératures des Mondes Anglophones [CLIMAS]
dc.contributor.authorLAPAIRE, Jean-Rémi
hal.structure.identifierUniversité du Québec à Montréal = University of Québec in Montréal [UQAM]
dc.contributor.authorDUVAL, Hélène
dc.contributor.editorEric Tortochot
dc.contributor.editorNathalie Rezzi
dc.contributor.editorPascal Terrien
dc.date.created2019
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-2-343-17551-5
dc.description.abstractLa créativité joue un rôle moteur dans le processus d’apprentissage (Azam & Robinson 2009, Robinson 2011; Lubart et al. 2015, Puozzo-Capron 2013, 2016). Une dynamique de création (Gosselin et al. 1998) reste néanmoins délicate à construire et complexe à évaluer. Elle peut se heurter à des résistances ou à des inerties (personnelles, institutionnelles), rendant nécessaire un patient travail de persuasion et de formation (initiale et continue) des enseignants. Deux illustrations sont fournies : le montage d’un module interdisciplinaire d’initiation à la créativité en éducation et l’organisation d’un atelier d’interprétation « par-corps » d’un texte complexe.
dc.description.abstractEnCreativity makes an active and meaningful contribution to teaching, learning and acquisition (Azam & Robinson 2009, Robinson 2011, Lubart et al 2015, Puozzo-Capron 2013, 2016). Yet, making creative processes an integral part of educational strategies (Gosselin et al., 1998) is often hard to implement and evaluate. Forms of resistance and inertia are frequently encountered at personal or institutional levels, which may be hard to overcome. Initial and lifelong teacher training must thus be made available to instructors willing to embrace creative approaches to educational practice. Two examples are given: designing an interdisciplinary training module on creativity for student teachers; setting up multimodal workshops using embodiment as a vehicle for textual interpretation.
dc.language.isofr
dc.publisherL'Harmattan
dc.publisher.locationParis
dc.source.titleCréer pour éduquer : la place de la transdisciplinarité
dc.subjectcréativité
dc.subjecttransdisciplinarité
dc.subjectincorporation
dc.subject.encreativity
dc.subject.entransdisciplinary pedagogy
dc.subject.enembodiment
dc.titleCréer et performer pour comprendre : éléments de théorie et exemples de formation dans des disciplines non-artistiques
dc.title.enUnderstanding through creation and performance: some theoretical considerations and practical applications in non artistic educational contexts
dc.typeChapitre d'ouvrage
dc.subject.halSciences de l'Homme et Société/Education
dc.subject.halSciences de l'Homme et Société/Art et histoire de l'art
dc.subject.halSciences de l'Homme et Société
hal.identifierhalshs-02423854
hal.version1
hal.origin.linkhttps://hal.archives-ouvertes.fr//halshs-02423854v1
bordeaux.COinSctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.title=Cr%C3%A9er%20et%20performer%20pour%20comprendre%20:%20%C3%A9l%C3%A9ments%20de%20th%C3%A9orie%20et%20exemples%20de%20formation%20dans%20des%20disciplines%20non-artistiques&rft.btitle=Cr%C3%A9er%20pour%20%C3%A9duquer%20:%20la%20place%20de%20la%20transdisciplinarit%C3%A9&rft.atitle=Cr%C3%A9er%20et%20performer%20pour%20comprendre%20:%20%C3%A9l%C3%A9ments%20de%20th%C3%A9orie%20et%20exemples%20de%20formation%20dans%20des%20disciplines%20non-artistique&rft.date=2019&rft.au=CAPRON%20PUOZZO,%20Isabelle&LAPAIRE,%20Jean-R%C3%A9mi&DUVAL,%20H%C3%A9l%C3%A8ne&rft.isbn=978-2-343-17551-5&rft.genre=unknown


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record